Sprog er altafgørende. Ord definerer, og med vores ord kan vi skabe virkelighed. Denne tilgang har haft mange forskellige navne gennem tiden, men nogle vil måske kalde det en form for konstruktivisme. Vi skaber altså virkeligheden ved at definere den. Det betyder også, at vi skal være opmærksomme på, hvordan vi definerer, men også hvordan andre definerer. For ganske ubevidst kan vi blive uopmærksomme på den konnotation, som andres definition har. Et af de helt gode eksempler på, hvordan sproget påvirker opfattelsen af virkeligheden, er ved at taget et kig på bæredygtighed og klima. For blot et årti tilbage tale man om ”global opvarmning”. Dette har sidenhen ændret sig. I dag bliver det omtalt som ”klimakrisen”. Og derimellem har det heddet på ”klimaudfordringer” og ”klimaændringer”. Det virker måske småligt at gå op i den slags petitesser, men når samtlige medier ændrer sproget, skabes der en anden virkelighed. De ændringer, der sker i klimaet i disse år, er altså ikke bare længere ændringer. Det skal ses, forstås og håndteres som en krise. Her skaber ordene virkeligheden blandt befolkningen.
Kommunikation er altafgørende
Uanset hvad man ønsker at formidle, skal man huske, at kommunikation er altafgørende i relationen mellem mennesker. Det er uanset om man er venner, eller om der er tale om et kunde/klient-forhold. Ord har magt, og derfor skal de benyttes derefter. I modebranchen har de fleste virksomheder fået øje på, at man med den rette kommunikation kan stå stærkere i sit kundesegment. Det er ikke nyt, at bæredygtighed har fået fokus hos kunderne. Kunder er vilde med bæredygtige produkter, og derfor indgår det også i den kommunikation, som virksomheder deler ud til kunder. For bæredygtighed er relativt, og der for kan flere virksomheder bryste sig af at have en ”bæredygtig produktion”. Her benyttes kommunikation altså til at skabe en virkelighed for kunderne. Der skal naturligvis være en eller anden form for sandhed i det, hvis køberne skal tro på det. Men dette er altså et lille greb i kommunikation, som fører til at flere kunder finder produkterne attraktive.
Kommunikation i PR og markedsføring
Kommunikation bærer hele PR og markedsføringen. Med god retorik, kan man nemlig lave hensigtsmæssig kommunikation, så ens udsagn får det budskab, som man ønsker. Med dårlig kommunikation, kan man til gengæld spænde unødvendigt meget ben for sig selv. Derfor er der også mange virksomheder, som ansætter enten kommunikations-, PR eller markedsføringsmedarbejdere. På den måde er de sikker på, at dem som skal formidler produkter og værdier ud til kunderne, er opmærksomme på ordets magt. Ellers kan man ende med at bruge enormt mange penge og unødvendige ressourcer på kommunikation, som alligevel ikke giver nogle gode resultater. Og det er aldrig ønsket i modevirksomheder.