Mode & stil & bæredygtighed
Tøj. Sko. Accessoires. Tasker. Det hele er med til at definere ens udtryk. Det er en mulighed for at vise, hvem man er, uden at man behøver at interagere med mennesker. En ung kvinde kommer gående ned ad gaden i en farveeksplosion med hatten lidt på skrå og tasken svingende i takt til de lette skridt på fortovet. En mand i et nålestribet, olivengrønt jakkesæt, der sidder lige tilpas til over skuldrene og et modigt slips, der vidner om selvsikkerheden. Den måde, vi klæder os på, afslører noget af vores person. Om ikke hvem vi er, så hvem vi gerne vil være. Fremtoning har næsten altid haft en rolle i den opfattelse, mennesker har af hinanden. Tidligere afslørede det velstand og samfundsklasse, men er i dag måske i højere grad en projektion af personlighed og ambition. Men samtidig med at modeindustrien er vokset i takt med efterspørgslen, har der været en sideløbende udvikling med øget fokus på miljø og bæredygtighed. De to interessepunkter har indenfor de seneste årtier endelig krydset veje, og det har tvunget modeindustrien til at forholde sig til, hvordan de kan levere en mere bæredygtig produktion af poser, tøj, uld, forsendelse og meget mere.
Fra den ene ende af produktionen til den anden
Mange store modevirksomheder har derfor valgt at sætte produktionen under forstørrelsesglasset for at finde ud af, hvordan man kan ændre og skrue på forskellige parametre for at fremstå mere attraktivt på markedet. For der er penge i at være firstmovers og kunne brande sig på at være gennemgående bæredygtige. Derfor har flere og flere virksomheder heller ikke nøjes med at skabe en miljøvenlig produktion af selve tøjet, men også set på alt andet. Fra den første tråd spindes, til kunden står med varen derhjemme. Af denne grund har virksomheder, både i Danmark og udlandet, i stor stil søgt mod leverandører af eksempelvis poser, som kan løfte deres grønne omdømme. En bæredygtig produktion af poser er nemlig endnu et skridt tættere på at kunne kalde sig en af de mest bæredygtige i branchen.
Bæredygtig produktion af poser
Når samfundet bevæger sig i en retning, hvor kunder er villige til at betale for bæredygtighed og også modsat undlader at købe varer, der ikke er produceret med dette fokus, er branchen tvunget til at forholde sig til det. Derfor er et meget simpelt tiltag at finde en leverandør, der kan menes at have en bæredygtig produktion af poser. Med et samarbejde, hvor en bæredygtig produktion af poser er en naturlig del af virksomhedens brand, vil kunden have en klar oplevelse af at den bæredygtige profil er troværdig. Det kan virke for nogle, som om branchen går i selvsving ved at brande sig på grøn mode, men der er unægtelig kunder i det. Derfor vil et, for nogle banalt, tiltag som at finde en leverandør med bæredygtig produktion af poser, i sidste ende give en højere rangering blandt kunderne.