Der er kamp om kunderne i de danske restauranter. En fyldt restaurant giver nemlig overskud, hvis man har styr på forretningsmodellen, mens en halvfyldt restaurant er spild af ressourcer. En del af det at tiltrække og holde på kunderne, er nemlig at have den rigtige stil og stemning ved bordet. Det skaber man ikke mindst ved at have det rigtige service og isenkram.
Tallerkener, glas, bestik og eventuelt en brødkurv, er det man sidder og kigger på i halvanden time eller mere når man spiser ude. Derfor er det her, man skal købe det helt rigtige. Det betyder ikke nødvendigvis, at man skal købe dyrt, så længe man køber rigtigt. Der er dog en klar sammenhæng mellem pris og kvalitet.
Kvaliteten
Når du skal købe service ind til en restaurant, er det alfa omega at du finder en serie der er lavet til intensiv brug (erhvervsbrug). Altså tallerkener og glas der ikke går så nemt i stykker, når de kommer ind i en industriopvaskemaskine flere gange om dagen. Du kan nemlig hurtig købe dig fattig i billige tallerkener der går i stykker i kanten, fordi de får nogle små stød.
Hvis du har vinglas, er det en klar fordel at bruge en industriel glasopvasker. Den er mere skånsom over for glassene. Vandglas og ølglas kan man nemmere vaske i en almindelig industri underbordsopvasker uden de går i stykker.
Bestik går ikke rigtigt i stykker, så her er det lidt mere designet der skal vælges ud fra.
Designet
Om end kvaliteten er vigtigst, da det er noget du kan mærke på udgifter, så er designet næsten lige så vigtig, da det har indflydelse på toplinjen. Det er en del af oplevelsen i din restaurant og dermed en del af det produkt man, som gæst, betaler for. Og man vil gerne betale ekstra for et godt produkt. Har du derfor ikke det rigtige service, vil værdien af produktet være det mindre.
Ikke nok med at service skal være flot, det skal selvfølgelig også matche det koncept du kører med. Gourmetrestauranter bruger typisk designerservice og ofte i en ret minimalistisk stil. Er fokus særligt på det økologiske, veganske eller generelt bæredygtige, må stilen gerne være mere naturlig, f.eks. i nogle brune og grønne nuancer.
I familierestauranter må servicen meget gerne have lidt kant. Altså en stil som er mere sjov og bombastisk. Det skal dog gerne appellere til masserne. Og her går man typisk med de mærker og serier der er oppe i tiden.
Du kan købe din service i hvilken som helst isenkramforretning, men som restaurant vil du ofte få nogle fordele ved din storkøkkenleverandør. De har også et sortiment som er skræddersyet til restauranter, og som derfor kan holde til mange opvaske.