Tanker om Mode / Stil / Bæredygtighed

Blog

Bæredygtig selv når det handler om keramisk coating

Bæredygtighed har været på dagsordenen i mange år, og er efterhånden blevet en naturlig del af den måde, som vi forbruger på. I lang tid handlede bæredygtighed udelukkende om, hvor meget CO2 der blev udledt ved produktionen. Men heldigvis er billedet blevet mere nuanceret sidenhen. I dag tænker mange forbrugere også på genbrug og det at købe produkter som holder længere. Der er altså sket et brud med ”køb og smid ud” kulturen, som ellers var en stor del af den måde, som vi tænkte i Vesten. Der er formentlig ikke en eneste branche tilbage, som kan slippe afsted med at være ligeglad med klima, miljø og bæredygtighed. Men i nogle brancher er det mere overset end i andre. Derfor dykker vi ned i, hvordan nogle, som tidligere er set på som Sorte Per, faktisk også skaber mere bæredygtige løsninger.

 

Keramisk coating hos autoværkstedet

I lang tid har biler været familiens sorte får, når det kom til bæredygtighed. Det bliver hurtigt konstateret, at de udleder en masse CO2, men hvordan er automekanikere opmærksomme på bæredygtighed i deres branche?

 

Hvis man går op i sin bil, bruger man tid på, at den ser godt ud. Lakken skal stå skarpt. Men det der ofte sker, er at lakken bliver slidt, og man så skal have ordnet lakken. Her tilbyder flere automekanikere i dag at lave keramisk coating. Keramisk coating er en væske, som sammen med lakken på bilen, danner en kemisk reaktion, som former et beskyttende lag på bilen. Keramisk coating lyder måske ikke særlig bæredygtigt. Men det er en måde, hvorpå man passer bedre på det, man har, og dermed får det til at holde længere. At få lavet keramisk coating brøler måske ikke bæredygtighed, men det betyder heldigvis ikke, at det ikke er det.

 

Keramisk coating er ikke bæredygtig i sig selv. Men når man får lavet en keramisk coating på sin bil, passer man bedre på sin bil og går dermed kontra på forbrugerbevægelsen. Så selvom det selvfølgelig ikke er keramisk coating, som gør den store forskel i hele regnskabet omkring bæredygtighed, men det vidner om en ny tendens og en modkultur, til det vi har set i mange år.

Forbrugerbevidstheden omkring bæredygtighed stiger, og det får den enkelte til at træffe bæredygtige valg i flere forskellige arenaer. At få lave keramisk coating på bilen er måske i højere grad med til at understrege, at vi er blevet mere opmærksomme på at passe på de ting, som vi har. Hvor man tidligere bare købte nyt, når ting var slidte eller gamle. Denne bevidsthed har altså bredt sig til alle dele af markedet, og kræver en omlægning i bevidsthed, som man også ser ved mekanikerne nu.

 

 

Recommended Articles